19.08.2008

- Du, vi slipper ikke inn alt på Ullevaal heller da.

Sted: Supporterbutikken på Ullevaal Stadion
Tid: Nær fortid.
Tilstede: 3 butikkansatte, en jente - en gutt og "sjefen" & Wolfsea
Props: En tresiders detaljert instruks fra nff.

- Heisann, kan jeg få kjøpe to billetter til privatlandskampen mot Irland?
- Jo, det skal la seg kunne ordne, bare gå over til den kassen der.
Jenta peker mot to kasser til høyre for meg. Jeg tusler over, flytter meg 2 meter og venter.
- Jaha?
"Sjefen" har overhørt vår lille meningsutveksling, men skjønner ikke helt hva jeg vil.
- Heisann, kan jeg få kjøpe to billetter til landskampen mot Irland?
- Jo, ja, vi har her en instruks som vi har fått fra NFF, som gjelder salg av landskampbilletter.
"Sjefen" vifter med arkene.
- Jeg har ikke lest den selv så vi får ta oss litt tid...

"Sjefen" ser på meg, snur seg mot jenta og snur seg tilbake mot meg igjen. Jeg vet han lyver. Dette er "on-the-job-training" og det er meg de skal trene seg på. Jeg kjenner blodet er i ferd med å strømme mot ansiktet. Begge to lener seg over arket og leser nøye. Det er mange punkt.

- Det var landskamp ja...
Ordene henger i luften. "Sjefen" snakker sakte og ser nøye på jenta.
- Når det gjelder billetter til norske landskamper kan vi bare selge de til nordmenn. Som snakker norsk. Det vil si at snakker de et annet språk, så får de ikke billetter her. De vil kunne kjøpe billetter hos sine konsulater eller ambasader, frem til og med kampstart. Er du med så langt? Jenta nikker og svelger tungt.

- Før du kan få billettene, trenger jeg noen opplysninger?
- Opplysninger, jeg skal jo bare på fotballkamp!
Nå koker det virkelig hos meg. Jeg har da vært skikkelig tålmodig...
- Trykk pf12 der borte, for å komme inn på menyen..
"Sjefen" retter på brillene og ser på meg.
- Navn?
- Wolfsea!
- Norsk statsborger?
- Ja!
- Født hvor?
- Vestlandet!
- Etnisk vestnorsk nordmann, med andre ord; Blond & Blåøyd?
- Det ser du da selv!
- Telefonnummer?
- ja, 9* ** ** **...
- Adresse?
- GataMi nitten, nulltoento, Oschlo.
Taste, taste, taste. Piken og "sjefen" trykker inn svarene etterhvert.

- Hvor høy er du?
- Høy nok, er dette virkelig nødvendig?
- Helt nødvendig ja, cirka enmeterogåtticentimeter i følge plansjen der borte, ja.
- PTV eller PTH ?
- Hva faen er det?
- Pikk til venstre eller pikk til høyre?
Jeg titter raskt ned på buksen. Ser opp igjen og ser rett på piken.
- Jeg kommer til at det er PTH.
Hun smiler og taster inn svaret på skjermen.

- Og religiøst sett: Statskirken, Katolikk, Muslim (Shia - Sunni?), Jøde, Hindu eller andre?
- Statskirken! Døpt og konfirmert!
- Ber du ofte?
- Sjelden, dvs oftere når Brann og Norge spiller dårlig!
- Går du i Kirken?
- Om det er på stadion du mener, så ja.
- Ja ha, og seksualitet... Hetro, homo, bi eller i skapet?
- Hetro, men i helvete da mann - dette er jo bare en fotballkamp.
- NÅ-nå-nå, vi kan da ikke slippe inn alt heller da.
- Jeg vil jo bare ha en billett...
- Hetro og så vil du inn og titte på menn som springer rundt i kortbukse... Tsk tsk tsk.
- Faen, kom igjen med billettene da!
- Du, vi slipper ikke inn alt på Ullevaal heller da.

Svetten driver fra ansiktet. Hva er dette? Jeg har lovt min bror å skaffe billetter, men dette er jo helt surrealistisk. Har Big Brother, PST, CIA og fandens oldemor tatt bolig i NFF?

- Vi går videre: Favorittlag i Norge?
- Brann!
- Andre Lag?
- Jada; Bergsøy, Spurs, Barcelona, GAIS...
- Suppportereffekter?
- Ja, mange!
- Og de vil du ha på deg?
- En, Norsk Landslagstrøye!
"Sjefen" ser lenge på meg og rister svakt på hodet.
- Og du vil selfølgelig 'synge' på stadion?
- Ja for faen!
- Tsk tsk tsk, det er virkelig ikke nødvendig med slik språkbruk her. Dette er NFF sine regler, vi vil må bare fylle ut dette, slik at du kan få billetter til kampen.

Hun skriver så neglelakken flasser av og faller ned i tastaturet. "Sjefen" titter opp fra dokumentet.
- Det var nisst nok det hele...
- Hvor kunne du tenke deg å sitte?
Plansjen over Ullevaal kommer opp og vi ser lenge. Litt argumentering over bokstaver, bendit-post it, vg og hafslund bryter ut. Men etter hvert blir det klart at kampen er populær og det er få ledige seter tilgjengelig. Jeg får tilsist kranglet meg til to billetter i bendit-svingen.

- Hvor mye skal du ha?
- 150 kroner pr stk + 50 kroner i gebyr. 350 kroner til sammen.
- Kort?
- Ja, det går greit.
Jeg drar frem kortet. De tre bak disken leser instruksen. Lenge. Jeg venter. Til sist lener sjefen seg over disken med et sjema...
- Signer her takk!
- Hva faen?
- Signer her og bekreft at alle opplysninger som du har gitt er sanne!
- Jævla overvåknings NFF!
Jeg kludrer ned noen kråketær.
- Og så kan du dra kortet.
Jeg drar kort og taster kode.

- Her er billettene, med ditt navn på...
- Takk skal du faen meg ha!
- Og om det skulle komme ukvemsord, et tent nødbluss eller andre viderverdigheter fra denne plassen, så vet vi hvem som sitter der. Ha en riktig fin dag og en god kamp.
- Du, hvordan skal dette gå om det blir travelt, kø og stress rett før kampstart?
- Det vil nok ikke gå. Sikkerheten først, vet du.
- Makan...

Målløs tramper jeg ut av butikken. Hvor var Orwell når jeg trengte ham?

----------------------------------------------
Mental Goalie:
The part of your brain that keeps you from saying out loud the evil / stupid thoughts that are sometimes your first response to questions or situations...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar