23.03.2009

SK Brann sett fra JP Nagar

Psscht.



Jeg setter meg tilbake i stolen. Retter på Branntrøya. Den nyåpnede boksen med Draught Kingfisher står på bordet. På TV-Skjermen moser Liverpool Aston Villa 5-0 med Jonkerud på topp. Med hansker og en dårlig dag på jobben. Klokken tikker og går. Det er sent. Klokken er straks 00:30 og det er kampstart på Stadion.



Jeg taster forsiktig på laptopen og henter frem VG sine nettsider. Finner live.vg.no og logger meg på. Jeg får beskjed om at jeg logges inn på VG nett sine tjenester. Sekundene tikker av gårde.

Endelig skimter jeg stadion på pc'en. Noen tomme seter, men likevel. Gresset ser fint ut, men jeg vet at det er nylagt. Husker med gru, latter og tårer hvordan Sør Arena så ut etter kamp for noen år siden. Jeg får gåsehud av å høre Nystemt'en. Så langt borte, likevel, så er jeg der.

Kick off. Og på Stadion er Brann er et helt annet lag enn hva de viste mot de blaa sullikkene i Sandefjord. Sist helg gjorde vondt. Jeg klarte ikke å skrive noe om det heller. Nok om det. Brann kliner til. Går til i duellene, vinner andreballen og presser Stabæk høyt.

Holmvik slår innover, Azar vinner duellen og inn i feltet kommer Solli. Han knaller til med venstre og ballen går inn lengste hjørnet bak Knudsen. Øl ut igjennom nesen og andre viderverdigheter skjer etter en vinter med frustrasjoner. Endelig scorer Brann først. Det høres i Bangalore når Brann scorer. Vi er på gang.

Brann presser, løper og trøkker på. Det er en fryd å se på. Huseklepp har flere gode raid og Azar kjemper som en spiss skal kjempe. Alt er bra, bortsett fra banen. Marerittet fra Sør Arena er tilbake. Fotball-åkeren ligger ikke lenger i sør, den ligger i idrettsveien. Tragisk at Brann må gampe rundt på dette potetfeltet.

Skjerven blåser for pause. Jeg puster ut og henter meg nok en pils. Myser glatt på tv'en. De har byttet lag, liga og kvalitet. Barcelona gruser Malaga på Camp Nou. Etter 4-0 jubler ikke spillerne lenger. De håndhilser. Det er klikk-klakk og smarte løp.

Etter pause danner Stabæk homosirkelen og messer sitt mantra. Endelig kommer Brann ut på åkeren. Avspark og andre omgang begynner som første omgang sluttet. Et visst Brannpress. Etter som tiden går. Slutter jeg å glede meg. Brann løper mindre. Plasserer seg feil. Taper dueller. Stabæk spiller rett frem og gjør ting enkelt. Det virker som om Brann ikke har fysikken til å stå distansen helt ut.

Pusten går korte drag. Det er en lidelse å se på. Om jeg lukker øynene kan jeg se bøndene stå ved sidelinjen, klar til å sette potetene i den ferdigtråkkede åkeren. Jeg titter bort på fjernsynet. E'to har socret i igjen. Barca har satt på cruisecontrollen og ruller videre. Brann har sand i maskineriet og knapt nok en bane å spille på.

Krampa tar Brann. Etter stangskudd og en virituell Fakiri-hands skjer det. Uflaks. Bjørn Dahl klarerer fra bakerste stolpe, slår i Ørn og returen kommer kjapt i beina på Diskerud, som sklir ballen i mål. Azar skaller ned Nielsen og resten er bare rør. Jeg får med meg at Skjerven blåser av. Klokka er 02:30 og Brann har tatt sitt første poeng i tippeligaen.

----------------------------------------------
Mental Goalie:
The part of your brain that keeps you from saying out loud the evil / stupid thoughts that are sometimes your first response to questions or situations...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar