10.03.2009

Birthday Bash!

Noen av mine medarbeidere hadde fyllt år i løpet av måneden, og i god vossa-ånd – arrangerte de felles fødselsdag. En samledag. En email og litt innsamling. Vi ble kallt opp på taket av bygget, til kantinen, til ”a Birthday Bash”. Der ventet kake, chips og potetboller. Chilisterke potetboller, servert med små grønne chili. Disse små chiliene knasket guttene som om det var snop. Kaken var søt, full av sjokolade og jordbærsyltetøy. Søtt og sterkt, går godt sammen.

Men først prosedyrene. Hver av en av gutta som hadde feiret fødselsdag, ble etter tur løftet opp i luften av kollegane og gitt noen saftige spark i rumpa. Alle ble med på dette. De stod i kø for å sparke. Jeg så forundret på. Da jeg spurte hvorfor… Fikk jeg til svar at når man var nyfødt, så fikk man noen klaps i rumpa for å puste og leve videre. Og dette var en litt ”boyish” måte å minne mannen på dette. Med et velrettet spark i rumpa. Tradisjonen ser ut som om noe jeg kunne ha funnet på i det millitære, og gutta er omtrent på den alderen.

Siden ble det samling ved kaken. Kaken blir skjært opp i småbiter og alle spiser med fingrene. Kake ble delt ut til de som hadde fyllt år. Så tok alle fødselsdagsgutta og satte hverandre stevne. Fra kake på fat til kake i ansikt. De smurte ut kake i ansiktet på hverandre. Smilte og lo, viste akkurat passe med motstand. Akkurat som de gjør i amerikanske bryllup.

En smule anerledes enn hva jeg var vandt til hjemmefra, men alt i alt – en moro fødselsdagsfeiring. Dog jeg kan lett se at slike feiringer kan gå over skaftet, om det er en mindre populær mann som feirer dag. Litt for saftige spark og uante mengder kake i ansiktet kan lett bli resultatet.

De spurte om det var også slik vi feiret fødselsdager hjemme i Norge? Jeg forklarte at i Norge ,så feirer vi gjerne med kake og kaffe på jobben. Men at vi lar kakesmurningen og rumpesparkingen være. Og at vi gjerne har gaver til de som fyller år.

Litt senere kommer en av gutta bort til meg og spør om når det er jeg feirer dag? Uskyldig ser han på meg og sier at de gjerne vil feire meg også. Jeg smiler og ser rett tilbake. Dessverre så har jeg allerede feiret dag… Men jeg lover ham at jeg skal arrangere en eller annen fest, likevel.

----------------------------------------------
Mental Goalie:
The part of your brain that keeps you from saying out loud the evil / stupid thoughts that are sometimes your first response to questions or situations...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar