23.02.2009

Master and Servants!

Det er tirsdag og bilen ”min” står parkert fremfor kontoret. Sjåføren venter utenfor. En seniorkonsulent, som har det travelt, skal parkere. Men det er trangt om plassen. Seniorkonsulenten lurer bilen på skrå. Vaktene vinker ham bort. Han sperrer for innkjørselen. Han rygger. Svetter. Og banner bare verre. Inn skal han. Det lirkes og det lures. Centimeter for centimeter lirker han bilen til siden.

Min sjåfør står og ser på. Nærmere og nærmere kommer hastverkskonsulenten. Sjefen. The Master of the Game. Endelig er han nesten ute av veien for vaktene, men han er like opp i ”min” bil. Min sjåfør vifter og vifter. Vaktene dirigerer. Konsulenten legger rattet enda mer over. Min sjåfør springer frem. Men det er for sent. Seniorkonsulenten skraper opp bakskjermen på ”min” bil.



Han ruller ned vinduet, ser ut. Titter på min sjåfør og sier ”Sorry”. Setter bilen i gir og kjører derfra. Han jobber i mitt selskap og sier ikke fra en gang. Hvordan skal sjåføren betale skadene med ”Sorry”? Hva med forsikring? Joda de har, men den vil de ikke bruke for småskader. Så min sjåfør må betale for skaden selv. Med den kjente valutaen, ”Sorry”.

Sjåføren ville ikke si ifra. For dette kan få konsekvenser for ham. For selskapet. For kontrakten. For alt mulig. Dette er litt urettferdig. Jeg får tak i navn og skilt til denne konsulenten. Sender en epost, der jeg spør ham om hva vi skulle gjøre med dette?

Jeg sa at dette var ikke slik gentlemen handlet. Han sa det var vakten som hadde vinket… Jeg kontret med at det var da vitterlig han som hadde rygget. Han kunne i det minste si i fra. Men neida. Jeg sa at jeg forventet en kompensasjon, noe må gjøres.

Han ser på meg. Ser at jeg ikke er slik som ham. Master and Servants. For et menneskesyn! Etter vår samtale, stikker Seniorkonsulenten ned til min sjåfør og spør ham om hvorfor han hadde fortalt meg hva som skjedde. En bølle! Slike skolegårdsfakter er det mye av. Jeg er større bølle enn deg, så bare pass deg.

Not very gentlemanslike.
All animals are created equal, but some animals are more equal than others.

Jeg sjekker med sjefen for selskapet, han sier at selskapet må da ha forsikring. At sjåføren ikke skal lure meg. At dette er bare noe han finner på. En vanlig hit-and-run-story. Master and Servants. Jeg skal få regningen, presentere den for mr ”Sorry”. Skal se om han rygger da. Selvfølgelig kan jo også jeg komme bort i bilen hans. Tilfeldig. Og si ”Sorry”.


----------------------------------------------
Mental Goalie:
The part of your brain that keeps you from saying out loud the evil / stupid thoughts that are sometimes your first response to questions or situations...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar