18.02.2009

Leirbål og High Tech

Jeg går ut av kontoret, ned trappen, forbi resepsjonisten og ut igjennom vakten. Jeg står på fortauet til Ghandi Bazaar Road. Går ut i gaten, legger treet bak meg. Ser på trafikken som kommer fra høyre. Biler, busser, motorsykler og autorickshaws. En ujevn strøm med trafikk.



To biler passerer. Luken er der. Jeg holder øyekontakt med føreren av en auto-rickshaw og går med bestemte skritt til midtstripene. Jeg snur hodet og observerer trafikken fra venstre. Klar bane og jeg steger raskt over gata. Jeg går opp på fortauet. Passerer en minibank med sikkerhetsvakt og en gatebod hvor man selger stekte maiskorn. Jeg går utenom den lokale baren og inn til optikeren.

Linser blir bestilt. Ingen synsprøve. Ingen dokumentasjon. Jeg bare forteller hva jeg skal ha og så får jeg det. Lite byråkrati her i gården. Det koster circa 260,- NOK for 30 par med linser. Siden sjekker jeg prisen på et par med briller. Alt etter hva for type innfatning jeg velger, så kan et par briller koste ca 300 til 500,- NOK. Jeg noterer. Jeg er på shopping og innhenter tilbud.

Ute på fortauet reverseres prosessen. Denne gangen 10 meter lenger oppe i gata. Vurderer trafikken fra høyre, se etter luka, holde øyekontakt med kjøretøyet som nærmer seg. Gjøre en magisk gestre, som Mandrake ville ha sagt det, og gå med gjevn fart. Ignorer all tuting. Siden trafikken fra venstre. Blikkontakt, magisk gestre og jevn gange. Viola, jeg er på den andre siden av gata.

Jeg går nedover mot kontoret og sjekker butikkene. På en tomt, 2 hus fra kontoret, bygger de. På gårdsplassen står en indisk kvinne. Hun har et barn på hofta. Et annet barn gråter og holder henne rundt benet. Hun rører i gryta. Gryta koker over leirbålet. Bak henne kan jeg skimte skuret hun mest sansynlig sover i. Det hele inntas i løpet av 3-4 sekunder. Jeg bare fortsetter å gå.



Når jeg blunker er jeg igjennom vakten og forbi resepsjonen. På vei opp til kontoret grunner jeg litt over dette. Jeg er på vei inn til et hightech kontor, med allverdens computere og duppeditter. 30 meter unna koker en mor middag over et leirbål. Samtidig.

----------------------------------------------
Mental Goalie:
The part of your brain that keeps you from saying out loud the evil / stupid thoughts that are sometimes your first response to questions or situations...

2 kommentarer:

  1. Livets harde kontraster. Slike kontraster bør gi oss rike nordboere bakkekontakt. Vi glemmer fort hvilken verden vi lever i når vi leker med dippeduppene våre og lurer på hvor stort lønnsoppgøret blir i år.

    SvarSlett
  2. Det er tøffe tak her nede.
    Jeg sitter i aircondition og myser ut på verden.
    Det blir lett en boble.
    Lønninger og fattigdom i Norge, det blir ikke akkurat det samme etterpå.

    SvarSlett