02.07.2009

Jeg smører batongen min inn med olje…

…den skal inn i Statens trange rumpehull. En eller annen minister må bøye seg fremover og dra ned buksa. Slappe av i Stats-Analen sin. Storberget, Lilleberget eller hun andre. Jeg driter i det. BOHICA. Det er lønnsoppgjør og jeg skal ha betalt. Jeg har gått lenge i uniform. Jeg er politi og jeg er lei av å arbeide overtid. Hvem faen tror Staten at jeg er? En sykesøster?

Jeg stryker meg i skjegget og ser rufsete på de glætte folka fra departementet. Jeg har sittet i for mange tv-studio til å la denne anledningen gå fra meg. Nå skal de få betale. Nok er nok. Jeg er Arne J. og sitter i forhandlinger.

Jeg har sloss mot Killengren, mot hijab på politidamene og for mere resursser til politiet. At Killengren ble igjen ansatt, at hijaben forsvant og at Oslo-politiet fikk 50% mer resursser over en 3 årsperiode, uten at kriminaliteten gikk ned eller at løsningsgrade på anmeldte forbrytelser gikk ned… Det, er mindre detaljer. Gi oss penga våre NÅ!

Jeg har fått unge frustrerte menn og kvinner til å strømme ut i gatene. Ikledd våre sorte uniformer. Taktfast masjerte vi uniformert opp Carl Johan. I god takt. En ekte statsmakt. Ernst Röhm ville vært stolt av oss. Så stod vi fremfor parlamentet og ropte taktfast. Ikke akkurat lovlig eller etter tariffen. Relativt ulovlig, kan du si. Men hvem skulle arrestere oss, Politiet? Hæ, he, hæ, ha, ha, ha…

Det er de samme uniformene vi har på når vi dæljer løs på pøbelfrø fra Groruddalen eller jager misforståtte innvandrertenåringer som kaster stein til fordel for Palestina. Palestina, de vet da faen hvor Palestina er på kartet.

Nei, nok overtid nå. Mer til arkivarer, mer til fancy avlyttingsutstyr, mer kontroll av innbyggerne, mer rettigheter til oss og enda mindre til hvermannsen. Forresten, så suger jury-ordningen i rettsalen. Oppklaringsprosent, hva er det? Det er jo bare fillesaker. Politi i gatene? Tja, det er jo overtid da. Og vi kan jo risikere å treffe kriminelle… Og det er jo jobb, så… Du vet.

Jeg vil legge vekk alle småsakene. Og finne frem store saker. Slik jeg igjen kan komme i TV-Studioene. Gi oss mere resursser. Bedre uniformer. Streikerett. Demonstrasjonsrett. Og så skal vi få et rettssamfunn. Men først må jeg olje ferdig batongen…

----------------------------------------------
Mental Goalie:
The part of your brain that keeps you from saying out loud the evil / stupid thoughts that are sometimes your first response to questions or situations...

1 kommentar: