28.09.2008

Den rosa elefanten

Enkelte har Jesus, andre har Muhammed, noen har Odin og de fleste har mer enn nok med seg selv og den jævla naboen. I India... har de også Ganesh. Elefantguden.



Ganesha...



Jeg har gjort en oppdagelse. Jeg har funnet svaret på et ordtak. ”Du har drukket for mye, når du ser rosa elefanter” Og jeg har sett rosa elefanter i flokkevis. Og jeg var edru. Knusktørr. Den rosa elefanten var Ganesh, elefantguden fra India. Og dette var hans festival.

Ganesh er sønnen til son of Shiva og Parvati. I et raseri, rev Shiva hodet av sønnen, men angret seg. Så han lovet å gi ham hodet til det første dyret Shiva så… Og det første dyret Shiva så… Var en elefant. Dermed er guden Ganesh menneskekropp med et elefanthode. Ganesh er en gud for endringer og store oppgaver. En positiv gud.



Ganesh ble i år feiret i september. Han blir feiret med fest, dans og skuespill. Tempel og nabolag går sammen om å spleise på en gudestatue. Som de frakter hjem til sitt nabolag eller tempel. Der har de oppføringer og ofringer til Ganesh. Ofte kommer munker eller Bramhiner til for å fremsi bønner.

Når de lokale festlihetene er over, fraktes Ganesh i en prosesjon til en dam, havet eller en elv – der han senkes ned i vannet for å oppløses. Derfor er alle Gudebildene som produseres, dekket i plaset, fordi de er vannoppløselige.



En artig gud. Om jeg skulle velge meg en guddom fra India, så er Ganesh min mann. Den rosa mannen. Elefantmannen.



PS:

Ganeshaen laget av hånkle, ble laget av de ansatte på hotellet, tittelbildet er Ganesh sitt alter på kontoret. Og den siste rosa elefantguden er funnet på Ganesh-fabrikken. En god Ganesh koster ca 5000 Rupees

----------------------------------------------
Mental Goalie:
The part of your brain that keeps you from saying out loud the evil / stupid thoughts that are sometimes your first response to questions or situations...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar