24.01.2009

Sir, on the 13'th floor

Klokken er så vidt åtte og jeg ser ut over landskapet. Jeg drikker kaffe og har det bra. En tett smog ligger over de lave husene under meg. Jeg lukter brent ved og kull, som om jeg skulle vært i et enkelt strøk i London. Like ved ligger det et skogholt, røyken ligger kanskje enda tettere der også. Det må være bålene til menneskene som bor der nede som lager dette røykteppet. En blanding av bål for å holde varmen og ildsteder hvor man lager sin frokost. Nede på veien, mellom motorsykler og scootere, ser jeg et par kyr.

Jeg bor i 14 etasje, aka 13’th floor. Og ser langt. Det lukter ikke kull inne i min leilighet. Det er bare utenfor. Jeg har et fullt utstyrt kjøkken, noen soverom, stor stue, et par verandaer, hushjelp, privatsjåfør og vaskeritjeneste. Jeg har det nesten som hjemme, med andre ord. De ville også at jeg skulle knytte til meg en kokk. Jeg syntes det ville bli så rart å ha en fremmed gå rundt der jeg bor, uten at jeg skulle ha noe forhold til ham, så jeg takket nei. Kaffen min er varm ennå.

De syntes det var litt merkelig, men jeg kan da spise på klubben eller bestille mat hjem fra en kokk. Alt er mulig. Alt hva Sir ønsker seg. Klubben ja. Der finner jeg bibliotek, bokhandel, kaffebar, pub og restaurant. Samt treningssenter med basseng, spa og damp sauna. Samlet, er dette luksus. Jeg fornekter ikke det. Men hver for seg, ville alt dette falt igjennom hjemme.

Jeg ser på nyhetene. Snøen som laver ned i Oslo og ObamaMania. Det er varmt her og morgensolen blender meg litt, så jeg ser ikke klart. Men nå er kaffekoppen er tom. Dere får ha meg unnskyldt, jeg har en avtale i klubben og må stikke. Snakkes



----------------------------------------------
Mental Goalie:
The part of your brain that keeps you from saying out loud the evil / stupid thoughts that are sometimes your first response to questions or situations...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar